סנסוריקה ומחקרי טעימה

מחקרים סנסוריים בוחנים את התגובות החושיות של הצרכן כלפי מאפיינים שונים במוצרים חדשים וקיימים. המבחנים הסנסוריים מאפשרים להעריך את התקבלות המוצר בקרב קהל היעד שלו ולאפיין את הפרופיל הסנסורי של המוצר. בדר"כ המוצר נבחן בהשוואה למוצר המתחרה הרלוונטי/המוביל בקטגוריה. בהתאם לתוצאות, ניתן להמליץ על השיפורים הטכנולוגים המתבקשים במוצר בכדי להגיע לרמת ההתקבלות הרצויה.


תרומת המבחנים הסנסוריים הִנה >

  • הפקת מידע יעיל בקבלת החלטות עסקיות בתהליך פיתוח המוצר ושיפורו.

  • הבנת המאפיינים החשובים בעיני הצרכן.

  • קביעת ההתקבלות של כול אחד ממאפייני המוצר.

  • כלי עזר למציאת כיווני פיתוח חדשים.

  • לימוד כיצד שינויים במפעל (חו"ג, תהליכי יצור ושינוי אריזה) משפיעים  על התקבלות המוצר.

  • היכרות עם מוצרי המתחרים - מה יתרונות המוצר המתחרה, אילו פרמטרים עדיפים, אילו פחות, מה חושב הקונה על המתחרה וכיו"ב.

  • זיהוי אב טיפוס מועדף, כיוונים לשיפור המוצר והקונספט השיווקי הנכון והמתאים ביותר.

המטרה סופית – מזעור הסיכון והפחתת גורם אי הוודאות למינימום >

  • אבחון המעמד הסנסו-תחרותי אל מול המתחרים בקטגוריה.

  • יכולת להגדיר מוצרים/טעמים מועדפים ולתעדף את סדר ההשקה.

  • התאמה בין מאפייני מוצר לקונספט שיווקי.

  • זיהוי היכולת לשפור מוצרים קיימים – טעם, תהליך, טכנולוגיות...

  • שינוי בחו"ג ובתהליכי ייצור – הוזלת מוצר , הפחתת מלח, כשר לפסח...

  • גיור מוצרים – התאמה לטעם מקומי, התאמות כשרויות...

  • בקרת איכות שוטפת – מול יצור, מתחרים, ספקים.

  • הבנת מאפייני המוצר החשובים והמועדפים ע"י הצרכן.

חברתנו מציעה מגוון שירותים בתחום מחקרי הטעימה והסנסוריקה:

מבחני טעימה בבית 

(Home Usage Test)

מבחני טעימה בבית הינה שיטת מחקר במסגרתה מקבל המרואיין את המוצר להתנסות בסביבת הצריכה הטבעית שלו – בית המרואיין.  המרואיינים מתנסים עם המוצר או המוצרים  בפרק זמן של כשבוע-שבועיים, ומתבקשים למלא באופן עצמאי שאלון, לאחר או במהלך השימוש במוצר.  לחילופין, מתבצע ראיון עם מראיין מיומן לפני ובסיום תקופת ההתנסות על מנת לקבל את תגובת המרואיין למוצר. השאלון הינו מקיף וכולל מכלול שאלות לבחינת התקבלות המוצר, הקונספט השיווקי, נוחות ההכנה והשימוש. השיטה מאפשרת לבחון מוצרים הדורשים הכנה או שימוש במטבח הבייתי.

השיטה מתאימה לבחינת מוצרים בעלי המאפיינים הבאים:

  • מוצרים הדורשים הכנה בבית

  • מוצרים הדורשים התנסות לאורך זמן (כדוגמת קפה, תבלינים, רטבים, שמפו, מוצרי קוסמטיקה ואחרים)

  • מוצרי צריכה בעלי אופי שימוש אישי, אינטימי

  • מוצרים המיועדים לילדים דורשים הכנה ע"י מבוגר וקבלת חוות דעת של הילד באמצעות ההורים

  • מוצרים שהתקבלותם היא פונקציה של אוירה והתנסות דוגמת מוצרי אירוח

  • שימוש בחומרי גלם יעודיים למתכון, לדוגמא: גבינה להכנת עוגת גבינה אפויה

פאנל צרכנים

פאנל  המורכב מצוות טועמים של כ-8-10 איש, הבאים מרקע ומתחומים שונים. הטועמים עוברים סינון והכשרה ע"י צוות החברה במיוחד למטרה זו.  משתתפי הפאנל טועמים בכל מפגש עד 5 מוצרים. טעימות פאנל הצרכנים מתקיימות, באופן קבוע, אחת לשבועיים, בהנחיית טכנולוג מזון ו/או מנהל מחקר. במהלך הטעימות מתקיים דיון במאפייני ההתקבלות של המוצרים והצפת בעיות סנסוריות המתגלות בעת הטעימה.

פאנל זה יעיל במיוחד בביצוע בדיקות סנסוריות מעמיקות, ובכללן: 

 

  • בחינת גרסאות שונות של מוצרים על-מנת לבצע מיון ראשוני לפני טעימה חיצונית.

 

  • בדיקות סנסוריות שוטפות להשוואה מול מתחרים.

 

  • זיהוי בעיות במוצרים (דוגמת טיפול בטעמי לוואי).

 

  • עזרה בפיתוח ראשוני של אבות טיפוס ושיפור מוצרים ניסיוניים.

  • ביצוע מבחנים, המשמשים לקביעת הבדלים בין מוצרים (דוגמת מבחן משולש ו–Duo Trio)

פאנל טעימה במפעל

פאנל טעימה פנים מפעלי נחשב לאחד מאבני היסוד של כל ארגון מוכוון חדשנות.
פאנל המומחים מונה כ- 20-15 אנשים העוסקים בתחום (טכנולוגים, צוות פיתוח, שיווק וכיו"ב) , המקבלים הכשרה מקצועית על ידי צוות החברה.  בפאנל ניתן לשלב היבטים איכותיים וכמותיים של המוצרים.


פאנל הטעימה הפנים מפעלי מהווה "מסננת" מרכזית לפני ביצוע מבחני טעימה חיצוניים, ותורם לחסכון בהוצאות; הוא "מייעל" את עבודת הפיתוח ומקצר את זמן העבודה, הוא יעיל לביצוע בדיקות סנסוריות שוטפות ומסייע בזיהוי בעיות במוצרים מבעוד מועד. כמו כן, משמש הפאנל כמקור לרעיונות חדשים וחדשנות במוצרים.

בתהליך הייצור תורם הפאנל להעריך חומרי גלם בטרם הכנסתו לשימוש במפעל, מאפשר מעקב אחרי שינויים בשלבי הייצור השונים, מאפשר לבחון הכנסת/החלפת מיכון חדש בקו הייצור, ומאפשר להעריך פעולות שונות, כמו טיפול בתלונות לקוחות,

השקעת הארגון בבניה. הכשרה ושימור פאנל מקצועי, הוכחה כאחת ההשקעות הטובות במונחי עלות תועלת. התנאי הבסיסי להצלחת הפאנל הפנימי הוא ההכרה בחשיבותו ותרומתו להצלחה העסקית של הארגון ונכונות העובדים להירתם למשימה החשובה.

מבחני טעימה ( Taste Test)

במחקר זה בוחנים את התקבלות המוצר, מאפיינים סנסוריים והעדפה של מוצר בהשוואה למוצר מוביל באותה קטגוריה ו/או בחירה בין מספר אבות טיפוס.  כמו כן, נבחנים מספר אלמנטים ומאפיינים שיווקיים.  

להלן תמצית מאפייני השיטה:

תנאי סינון - המרואיינים נבחרים בהתאם לתנאי סינון המוגדרים ע"י הלקוח במסגרת הזמנת המחקר. רק מרואיינים העונים על הקריטריונים שנקבעו משתתפים במחקר (מין, גיל, תדירות צריכה וכיו"ב).

מהלך המחקר - הסקר נערך בשיטת מילוי עצמי.  המראיין  מגיש למרואיין מוצרים לטעימה בצורה עיוורת, בלתי ממותגת והמשתתף עונה על השאלות שמוצגות על גבי טאבלט במודול סקרים פשוט וידידותי למשתמש.

מוצרים - במחקר נבחנים לפחות 2 מוצרים – המוצר הניסיוני מול המוצר המתחרה המוביל בקטגוריה או מספר אבות טיפוס של החברה, מתוך מטרה לבחור את אב הטיפוס המתאים ביותר לטעם הישראלי.

מקום- מקום המבחן נבחר בהתייעצות עם הלקוח בהתאם לאוכלוסיית היעד,  ו/או קריטריונים דמוגרפיים ואחרים. חברתנו מבצעת מבחנים במרכזי קניות, בתי ספר ומתנ"סים.

קבוצת מיקוד סנסורית

קבוצת מיקוד סנסורית (Sensorial Focus Group) הינה שיטת מחקר המאפשרת לימוד מעמיק של הרגלים, צרכים ותפיסות של צרכנים תוך שילוב של היבטים תפיסתיים עם חווית הטעימה של המוצר ואיפיונו הסנסורי. 

שיטה זו מיישמת טכניקה יחודית של דיון בקבוצה הכוללת כ-  8-10 משתתפים,  המהווים צרכנים פוטנציאליים של המוצר. במהלך הדיון עולים התכנים בצורה נעזרת ובלתי נעזרת גם יחד, אשר מסייעים בהבנת נושא המחקר. במהלך בחינת הקונספט וההיבטים השיווקיים, משולבים מחקרי טעימה עיוורים וממותגים לצורך קבלת התרשמות מהטעם ומידת המיתאם שבין האיפיון הנסורי ורמת הציפיות מהקונספט.

הנקודות העיקריות הנבחנות במהלך ביצוע קבוצות המיקוד הסנסוריות הינן:

 

  • אפיון הרגלי צריכה: קהל יעד, מקבלי החלטות, זרזים וחסמים בקניה וכיו"ב.

 

  • התמקדות בתכונות סנסוריות מאפיינות, כמו: מתיקות, מרקם, טעמי לוואי, תבלון וכד'.

 

  • אפיון תפיסת המוצר האידיאלי בעיני הצרכן מבחינה סנסורית ושיווקית.

 

  • בדיקת קונספטים שיווקיים ומידת התאמתם למוצר ותפיסתו הסנסורית.

 

  • נסיבות צריכה, תדמית נתפסת של מוצר/ מותג.

 

  • בדיקת אריזות: אסטטיקה, נוחות שימוש, בחינת מסרים על-גבי האריזה וכדומה.

תמונות לדוגמה ממתקן הטעימה
20180830_101523_resized
20180830_101500_resized
20180725_110835_resized
20180725_112308_resized
IMG_1530
IMG_1533
4(2)
1(1)
2(3)

© 2019 by Nativ Group

  • Black Facebook Icon